Silnik do łodzi lub jachtu – jaki powinien być?

Rybacy-amatorzy, hobbyści, osoby poszukujące sposobu na letni wypoczynek – to tylko kilka przykładów grup, które mogą być zainteresowane zakupem własnej łódki, a co za tym idzie, silnika do niej. Jeśli ktoś nie miał wcześniej z silnikami do łodzi do czynienia, może nie wiedzieć, na jakie aspekty powinien kłaść największy nacisk i jaki właściwie powinien być dobry silnik.

Dlatego też przygotowaliśmy ten artykuł, aby nieco rozjaśnić te kwestię. W końcu dobór właściwego silnika to niemały dylemat – nie jest to element tani, więc lepiej nie popełnić żadnego błędu przy selekcji. Wszystko, co najważniejsze w tej kwestii, omówimy poniżej!

 

Jaki powinien być idealny silnik do łódki?

Dobry silnik do łódki powinien przede wszystkim być precyzyjnie, poprawnie wykonany z wysokiej jakości materiałów. Ważne jest także, aby był dopasowany zarówno do samej łodzi (między innymi do jej szerokości), jak i do wymagań i potrzeb jej właściciela, m.in. w takich kwestiach, jak rodzaj sterowania i rodzaj rozruchu. Sama moc czy uciąg silnika również są bardzo istotne. Nie ma więc jednego konkretnego modelu, który sprawdzi się w absolutnie każdej sytuacji.

Rybacy cenią sobie zwłaszcza silniki elektryczne, z uwagi na ich relatywnie ciche działanie, które pozwala nie wystraszyć ryb. Dla wielu osób mogą jednak dobrą opcją być także silniki zasilane gaźnikiem. Przy podejmowaniu decyzji należy pamiętać o takich kwestiach, jak koszty eksploatacji czy wydajność.

Szeroki wybór silników o różnej mocy znajdziesz tutaj: https://www.hondamazury.pl/. Jeśli nie masz pewności, który silnik będzie właściwy w Twoim przypadku, po prostu poproś o poradę specjalisty. Nie ryzykuj, że podejmiesz złą decyzję samodzielnie. Bez obaw – montażem również mogą zająć się eksperci, w związku z czym będziesz mieć pewność, że niczego nie popsujesz i na pewno silnik zostanie zainstalowany właściwie (a do tego zaoszczędzisz sporo czasu, nerwów i energii). Montaż silników na łodzi wbrew pozorom nie jest prostym zadaniem. O ile przy małych silnikach ważących do 25-30 kg, jest to bezproblemowe. O tyle przy większych jednostkach napędowych, ważących ponad 100kg, potrzebne jest kilka osób oraz maszyny do udźwigu. Dlatego właściciele motorówek korzystają z pomocy serwisów przy montażu silnika zaburtowego na pawęży. Znane są przypadki utopienia silnika, który był nie poprawnie zamontowany i zabezpieczony na pawęży. Późniejszy koszt wydobycia silnika zaburtowego z dna akwenu

 

Odpowiedni akumulator to podstawa

Trzeba pamiętać, że, jeśli chcemy zadbać o prawidłowe funkcjonowanie łodzi (lub jachtu) z silnikiem, nie obejdzie się bez właściwego akumulatora. Mowa tutaj o akumulatorze wyprodukowanym konkretnie z myślą o łodziach czy też jachtach.

Nie powinno się eksperymentować w takich przypadkach z akumulatorami samochodowymi lub stworzonymi do innych celów – nie jest to ani bezpieczne, ani wydajne. Akumulator do łódki powinien charakteryzować się mocą adekwatną do mocy silnika, a w zasadzie nawet wyższą niż potrzebne minimum – dzięki temu nie będziemy musieli obawiać się, że nie poradzi on sobie w kryzysowej sytuacji. Dodatkowo na jachcie, gdzie nie licząc na rzadko spotykane panele fotowoltaiczne, bardzo często rozładujemy akumulator do zera. W takich warunkach sprawdzę się tylko i wyłącznie akumulatory żelowe. Dobrą opcją jest posiadanie na łodzi dwóch akumulatorów i jeden z nich pełni rolę rezerwową. Wówczas zawsze mamy pewność, że silnik otrzyma niezawodne źródło energii podczas uruchamiania.  Po sezonie obowiązkowo demontujemy akumulator z łodzi. Zwiększa to jego żywotność oraz niezawodność działania w przyszłym sezonie.

Dodaj komentarz