Bilet lotniczy odsyła do dokumentu utworzonego przez linię lotniczą lub biuro podróży. Chodzi o dokument zawarcia umowy przewozowej w transporcie lotniczym, za pośrednictwem którego podróżny wykazuje wobec przewoźnika swoje prawa wynikające z zawartej umowy, przede wszystkim prawo do wykonania przewozu swojej osoby wraz z bagażem. Bilet lotniczy potwierdza, że osoba wykupiła miejsce w samolocie. Jest także używany jako dokument uprawniający do wydania karty pokładowej bezpośrednio na lotnisku. Pasażer może wejść do samolotu jedynie z kartą pokładową i biletem. Oba te dokumenty są najczęściej ze sobą złączone.
Bilet tylko dla jednej osoby
Bilet może być wykorzystany tylko przez jedną osobę. W przypadku większej grupy osób podróżujących razem, bilety są ze sobą spięte i posiadają ten sam numer rezerwacji, oczywiście jeśli były zakupione w tym samym czasie, co umożliwia na przykład wszystkim pasażerom w grupie jednoczesną odprawę.
Zwrot biletu
Niektóre bilety są zwrotne, ale często ta zasada nie obowiązuje przy lotach charterowych, które nie mają zwrotnych biletów, a do tego używają jeszcze wielu dalszych ograniczeń.
Bilet i dalsze opłaty
Częstym błędem przy podróżowaniu jest przypuszczenie, że wystarczy tylko cena biletu. Przede wszystkim ceny biletów tanich linii lotniczych często nie obejmują opłat lotniskowych. W przypadku opłat lotniskowych obowiązuje zasada, że im miejsce jest bardziej znane lub im mniejsza jest odległość do lotniska, tym wyższe są opłaty lotniskowe. W ostatnich czasach w cenach biletów nie są uwzględniane nie tylko opłaty lotniskowe, ale także inne opłaty np. opłata paliwowa, wprowadzana przez wiele linii jako obrona przed wzrostem cen ropy a tym samym niższym zyskiem.
Jak kupić bilet
Najczęściej bilet można kupić bezpośrednio w biurze linii lotniczej, w biurze podróży lub na przykład przez internet. Dziś już istnieje wiele agencji zajmujących się sprzedażą biletów lotniczych przez internet. Bilet kupiony przez internet w większości przypadków jest najbardziej korzystny cenowo, nie zawiera kosztów ponoszonych przez biura podróży np. na pomieszczenia czy pracowników. Różnica między końcową ceną biletu rezerwowanego online a biletu kupionego w “kamiennym” sklepie biura podróży wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.
E-ticketing (bilet wirtualny) a rezerwacja biletów on-line
W ostatnich czasach pomału wychodzą z użycia bilety papierowe, zamiast nich pojawiają się bilety elektroniczne, nazywane także “biletami wirtualnymi”. Możliwości wystawiania biletu w czystej formie elektronicznej, tzw. e-ticketing, nie można mylić z inną usługą, którą jest już wspomniana rezerwacja online (online booking).
W ramach rezerwacji podróżny zarezerwuje sobie znalezione połączenie, kupi i zapłaci za wystawiony bilet. To wystawienie może przebiec na dwa sposoby – albo w sposób klasyczny, gdy podróżnemu zostanie wystawiony bilet papierowy, albo właśnie w formie e-ticketingu, gdy podróżny otrzyma bilet elektroniczny. W skrócie – otrzymany emailem bilet elektroniczny należy wydrukować i z nim zgłosić się do odprawy na lotnisku (oczywiście odprawa jest też możliwa tylko na podstawie kodu i nazwiska).